Die Popularisierung des Papstes – Pius XII. in medialer Modernität. Schlaglichter auf weltpolitische Krisenzeiten Von Stefan Samerski RQ 3 (2018) 256-272 Zusammenfassung / Abstract „Popularization of the Pope: Pius XII. in media modernity. Highlights on world political crisis“ – What the personally rather shy Pacelli Pope did not succeed in the Second World War, namely to find attention for his theological and humanitarian-culturally sound peacekeeping, he succeeded under completely different political-ideological conditions in the fifties. Through the political alliance with the Western powers in the face of the Korean crisis succeeded Pius XII. to find media attention, which was used by him eagerly and in increasing modernity. Surprisingly, it was both times the papacy and the private life of the pontiff, which the Vatican played in the foreground. In the mid-fifties, it became apparent that the Vatican had handled almost experimentally with the mechanisms of popularization. Diesen Artikel jetzt lesen! Im Einzelkauf Sie erhalten diesen Artikel als PDF-Datei. Download sofort verfügbar 29,00 € inkl. MwSt PDF bestellen Im Abo Ihr Plus: Zugriff auch auf alle anderen Artikel im Abo-Bereich 220,00 € für 2 Ausgaben pro Jahr + Digitalzugang für institutionelle Bezieher, 168,00 € für Privatpersoneninkl. MwSt., zzgl. 11,80 € Versand (D) 199,00 € für 2 Ausgaben pro Jahr im Digitalzugang für institutionelle Bezieher, 155,00 € für Privatpersoneninkl. MwSt., Im Abo Im Digital-Abo Abo testen Digital-Abo testen Sie haben ein Abonnement? Anmelden Teilen Teilen Whatsapp Mailen Überschrift Artikel-Infos Autor Stefan Samerski Stefan Samerski, geb. 1963, Dr. theol., Priester, studierte katholische Theologie, Geschichte und Kunstgeschichte in Bonn und Rom. Er ist promovierter und habilitierter Kirchenhistoriker, seit 2007 außerplanmäßiger Professor für Kirchengeschichte des Mittelalters und der Neuzeit an der LMU in München, Gastprofessor an zahlreichen Universitäten und Forschungsinstituten sowie Professor für Kirchengeschichte am Priesterseminar Redemptoris Mater Berlin, einer Zweigstelle der Päpstlichen Universität Gregoriana.
Zusammenfassung / Abstract „Popularization of the Pope: Pius XII. in media modernity. Highlights on world political crisis“ – What the personally rather shy Pacelli Pope did not succeed in the Second World War, namely to find attention for his theological and humanitarian-culturally sound peacekeeping, he succeeded under completely different political-ideological conditions in the fifties. Through the political alliance with the Western powers in the face of the Korean crisis succeeded Pius XII. to find media attention, which was used by him eagerly and in increasing modernity. Surprisingly, it was both times the papacy and the private life of the pontiff, which the Vatican played in the foreground. In the mid-fifties, it became apparent that the Vatican had handled almost experimentally with the mechanisms of popularization.
Stefan Samerski Stefan Samerski, geb. 1963, Dr. theol., Priester, studierte katholische Theologie, Geschichte und Kunstgeschichte in Bonn und Rom. Er ist promovierter und habilitierter Kirchenhistoriker, seit 2007 außerplanmäßiger Professor für Kirchengeschichte des Mittelalters und der Neuzeit an der LMU in München, Gastprofessor an zahlreichen Universitäten und Forschungsinstituten sowie Professor für Kirchengeschichte am Priesterseminar Redemptoris Mater Berlin, einer Zweigstelle der Päpstlichen Universität Gregoriana.